Blog

Wpadnij tu, żeby przeczytać o zdrowej diecie, odpowiednim stosowaniu leków oraz ich interakcji z jedzeniem i informacjach o chorobach dietozależnych.

Sobota, Marzec 13, 2021, 12:43

Pamiętacie hasło Pij mleko będziesz wielki? Chodzi w nim o zwiększenie ilości wapnia w codziennej diecie, ponieważ jest to jeden z ważniejszych mikroelementów dla naszego organizmu.

Wapń jest podstawowym budulcem naszych kości, ale to tylko jedno z jego zadań. Jest potrzebny także nerwom i mięśniom do prawidłowego funkcjonowania.

Zapotrzebowanie na wapń w diecie jest dość duże to ok 1000mg dziennie. Dokładne dane dla wieku i płci znajdują się w tabeli nr 1.

Powinno zwracać się uwagę, żeby na co dzień spożywać produkty bogate w wapń, ponieważ bardzo łatwo jest nie dostarczać odpowiedniej ilości.


Najlepszym jego źródła wapnia wymieniono w tabeli nr 2.

Tabela nr 1 Zapotrzebowanie na wapń w zależności od wieku i płci. 
Grupa płeć/wiek (lata) Zapotrzebowanie na wapń (mg) Grupa płeć/ wiek (lata)

Zapotrzebowanie na wapń (mg)

Dzieci

1-3

4-9

 

700

1000

Kobiety

19-50

>50

 

 

1000

1200

Chłopcy

10-18

 

1300

 

ciąża

<19

>19
 

 

1300

1000

Dziewczęta

10-18

 

1300

 laktacja

<19

>19

 

1300

1000

Mężczyżni

19-65

>65

 

1000

1200

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabela nr 2 Zawartość wapnia w poszczególonych produktach

 

Niedobór wapnia w organizmie długo nie daję o sobie znać. Organizm ma wiele mechanizmów, które zapobiegają obniżeniu poziomu wapnia we krwi czyli hipokalcemia. Jeśli nie dostaje wapnia z pożywieniem zabiera go z kości, gdzie jest go bardzo dużo. Jeśli jednak proces ten trwa długo kości stają się bardziej łamliwe,rozwija się osteoporoza i może dochodzić do złamań.


Osteoporoza- co to za choroba i jak jej zapobiegać?

Inne powody niedoboru wapnia w diecie


Wapnia może być za mało nie tylko jeśli spożywamy go w zbyt małych ilościach, lecz także jeśli są problemy z przewodem pokarmowym, który mimo dostarczanie odpowiedniej ilości nie wchłania go w jelitach. Przyczyną może być zespół złego wchłaniania, nieswoiste choroby jelit (choroba Crohna), lub nadmierne wydalanie go przez nerki, może to być także spowodowane nadmiernym spożycie białka (duże ilości mięsa) lub sodu (duże spożycie soli) w diecie.

 

Co wspomaga wchłanianie wapnia?


Wapń dużo lepiej wchłania się z produktów, które zawierają też białko (takie jak nabiał) oraz laktozę (głównie mleko). Są gorzej wchłaniane z roślin, ponieważ zawierają one kwas fitynowy, który utrudnia wchłanianie wapnia. Obliczono, że wapń wchłania się w 40 % z pożywienia.

 


Co zrobić jeśli wiemy, że spożywamy wapnia za mało?

 

Przede wszystkim włączyć do diety jak najwięcej dobrych źródeł wapnia,. W tabeli nr 2 pokazano ile wapnia znajduję się w przykładowych porcjach.

Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie pokryć naszego zapotrzebowania (tabela nr 1) wskazana jest suplementacja naszej diety wapniem. Największe problemy z tym składnikiem mogą mieć wegetarianie lub weganie, którzy wykluczają w swojej diecie produkty bogatowapniowe.

Najlepiej zrobić to kupując w aptece produkty o statusie leku (dlaczego jest to tak ważne wspominam w tym wpisie).-link

 

Jaki preparat kupić jeśli chcemy suplementować wapń? 


Obecnie w aptece dostępne są te preparaty:

  • Calperos 1000 (400mg jonów wapnia) , Calperos 500 (200mg jonów wapnia) jest to dość drogi preparat w porównaniu do suplementów, które deklarują podobną zawartość wapnia. Płaci się głównie za status leku, który zapewnia odpowiednią jakość i kontrolę nad tym preparatem. Jest to lek szczególnie polecany u pacjentów z osteoporozą. Zawierają one dużą ilość wapnia. Bez konsultacji z lekarzem nie powinno przekraczać się dawek zaleconych w ulotce tj 1200mg jonów wapnia na dobę czyli maksymalnie 3 kapsułki Calperos 1000.
  • Calcium gluconicum (45mg jonów wapnia) Jest to dużo tańszy lek, jednak zawiera on znacznie mniej jonów wapnia w 1 tabletce.

 

 


Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem