Blog

Wpadnij tu, żeby przeczytać o zdrowej diecie, odpowiednim stosowaniu leków oraz ich interakcji z jedzeniem i informacjach o chorobach dietozależnych.

środa, Marzec 31, 2021, 11:46

Jaka jest najzdrowsza dieta na świecie? O ten tytuł zabiega dieta śródziemnomorska oraz dieta DASH. Oba modele żywieniowe konkurują o pierwsze miejsce, niezależnie od tego, która zwycięży w tym roku warto znać ich podstawy oraz spróbować wprowadzić ją do swojego życia. Dzisiaj dowiesz się więcej o diecie DASH.

Co kryje w sobię ta tajemnicza nazwa ? Dla kogo jest ta dieta? Jakie są jej podstawowe elementy? Co jeść a czego unikać?

Przeczytaj !

 

Skąd wzieła się dieta DASH


Dieta DASH powstała podczas dużego badania klinicznego, które było prowadzone w latach 90 XX w. w Stanach Zjednoczonych przez Narodowy Instytut Chorób Serca, Płuc i Układu krwiotwórczego. Badanie zostało przeprowadzone, żeby znaleźć odpowiedź na pytanie: czy można zmniejszyć nadciśnienie samą dietą? Oficjalna nazwa badania to Dietary Approches to Stop Hypertension w skrócie DASH- stąd wzięła się nazwa.

Wyniki były zaskakujące nawet dla samych naukowców, okazało się, że dieta DASH obniżyła ciśnienie krwi badanych już po 2 tygodniach. Dieta była skuteczna u kobiet i u mężczyzn, u osób młodszych i starszych. Dalsze badania nad dietą DASH dostarczały co raz więcej pozytywnych efektów wśród badanych.

 

Dla kogo jest dieta DASH?

 

  • Osoby z nadciśnieniem (leczone tabletkami), osoby z wysokim ciśnieniem prawidłowym (130/90) lub jako profilaktyka nadciśnienia
  • osoby z nadwagą i otyłością (przy zastosowaniu odpowiedniego deficytu kalorycznego)
  • profilaktyka udarów i zawałów serca (korzystne działanie na układ krążenia)
  • osoby z dyslipidemią (podwyższony poziom cholesterolu)
  • osoby z cukrzycą typu 2 lub stanem przedcukrzycowym

 


Ponieważ jest to dieta oparta w głównej mierze na zasadach zdrowego żywienia można ją traktować jako profilaktykę chorób metabolicznych, chorób układu krążenia. Nie jest to dieta niedoborowa. Można ją stosować przez całe życie, wywiera korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Dlatego jest w zasadzie dla każdego !


Co jeść na diecie DASH ?

 

Dieta DASH opiera się na pełnoziarnistych produktach zbożowych, warzywach i owocach, niskotłuszczowym nabiale, chudym mięsie, rybach, orzechach i nasionach roślin strączkowych.

Podstawą diety są warzywai owoce jednak zawsze trzeba pamiętać, żeby owoców było mniej od warzyw. Z produktów zbożowych powinno wybierąć się pełnoziarniste pieczywo np. razowe, typu graham, pełnoziarniste makarony, kasze np. gryczana, bulgur. Nabiał niskotłuszczowy to mleko, jogurt, kefir, maślanka, chudy biały ser, natomiast należy unikać śmietany oraz żółtego sera. W diecie DASH polecanym mięsem jest drób. Ryby możemy wybierać także te tłuste takie jak łosoś, tuńczyk makrela ponieważ są cennym źródłem kwasów omega 3.

 

 

Tabela przedstawia ilość porcji poszczególnych grup produktów jaka powinna się znaleźć codziennie w diecie. Są to porcje na 2000kcal, jeśli Twoje zapotrzebowanie kaloryczne jest większe/mniejsze należy to odpowiednio zmodyfikować.

Grupa pokarmowa Liczba porcji na 2000 kcal Przykład porcji
Produkty zbożowe  7-8 1 kromka chleba, 30g płatków owsianych, 1/2 szkl. gotowanego ryżu lub makaronu
Owoce  4-5 śrendni owoc, 1/2 owoców mrożonych lub suszonych
Warzywa  4-5 1/2 szkl warzyw gotowanych, 1 kubek warzyw liściastych
Produkty mleczne niskotłuszczowe  2-3  szklanka mleka, jogurtu, 40g białego sera
Chude mięso, ryby  ≤ 2 90 g mięsa z indyka, kurczaka, łososia, tuńczyka
Orzechy, nasiona, rośliny strączkowe 4-5 na tydzień 40g orzechów, 15 g nasion, 1/2 szkl. nasion roślin strączkowych
Tłuszcze 2-3  1 łyżeczka margaryny, oliwy, oleju
Słodycze w ograniczonych ilościach -

 

Kolejną ważną elementem diety DASH jest ograniczenie soli, ponieważ nadmierna jej podaż w diecie jest czynnikiem predysponującym do nadciśnienie tętniczego.  Dopuszczalna ilość soli na dobę wynosi 5g czyli jedna mała płaska łyżeczka soli. Chodzi tutaj o całą sól spożytą w ciągu dnia a nie tylko to co dosalamy w czasie przygotowywania posiłków. Zamiast soli powinno używać się świeżych lub suszonych ziół do doprawiania posiłków.

Najwięcej soli mają produkty o wysokim stopniu przetworznenia takie jak gotowe posiłki do ogrzania, zupki chińskie, gotowe przyprawy typu maggi, kucharek, kostki rosołowe oraz słone przekąski; chipsy, paluszki. Bogatym żródłem soli są też wędliny, kiełbasy. W diecie DASH powinno unikać się tych produktów. 

Dieta DASH to bardzo zdrowa dieta, która nie jest zbyt skomplikowana, opiera się głównie na mało przetworzonej żywności, choć początki mogą być trudne, przynosi ona wiele korzyści zdrowotnych.


Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem